STALLREGLER

När många människor rör sig på samma plats behövs ett gemensamt förhållningssätt. Det är inte alltid lätt att veta vad som gäller, och det kan också vara lite olika i olika stall (även om de flesta brukar ha ganska mycket gemensamt).

Vi kallar det ’stallregler’ men det handlar i grunden om ett gott horsemanship (att alltid sätta hästens välbefinnande i centrum) och ett sunt förnuft när det gäller både hästar och människor. En del av detta kan uppfattas som ’osynlig’ kunskap, det vill säga; sådant man lärt sig över tid genom att vistas i miljön, men som inte är direkt synligt för utomstående. Därför tycker vi att det är viktigt att det blir synligt, och vi får alla hjälpas åt!

1. Hjälm på huvudet vid all hästhantering. Vi har satt en hjälm-gräns på 15 år då det gäller ALL hästhantering (även borstning av häst). För ungdomar över 15 år rekommenderar vi förstås också hjälm, och vi rekommenderar er föräldrar att prata med era ungdomar om det. Egentligen borde ALLA ha hjälm vid ALL hantering (vid ridning, longering, lastning etc är det alltid ett krav för alla) – men vi har inte hjälmkrav för er föräldrar då ni hjälper/leder era barn, och vi ridlärare har inte hjälm då vi håller ridlektion. Skyddsväst/säkerhetsväst vid ridning är inte ett krav från oss – utan något ni föräldrar får ta ställning till. Det vanliga numera är att alla rider med säkerhetsväst, och vid tävlingsverksamhet är det krav på säkerhetsväst för alla under 18 år, det kan vara bra att veta.
  2. Inte springa. Omkring hästarna är det viktigt att röra sig lugnt och på ett för hästen förutsägbart sätt. Annars kan även den lugnaste och snällaste häst bli rädd och stressad.
  3. Håll ordning. Ordning och reda hjälper till att skapa en lugn och trygg miljö. Hjälmar och västar hängs på krokar och hästens utrustning likaså.
  4. Var vänlig mot alla. Alla människor är unika, likaså är alla hästar. Hos oss möter vi varje individ på ett vänligt och ödmjukt sätt. Ibland gör olika känslor att man agerar på olika vis, hos oss finns alltid förståelse för det och för att både hästar och människor kan behöva hjälp och stöd att hitta just sina bästa lösningar. Kliv fram och erbjud din hjälp när du ser att den kan behövas!
  5. Prata med låg röst. Hästar hör väldigt bra och mycket ljud kan bli stressande för dem. Detsamma gäller för många människor. Hos oss håller vi ljudnivån låg och lugn, både i stallet och i samband med ridning.
  6. Inte vara i hagarna. Hagen är hästens egen plats, där den får vara sitt mest naturliga jag. I hagarna umgås hästarna i flock och det kan bli både bus och oenigheter hästarna emellan. Det är helt naturligt, och vi människor behöver oftast inte reda upp hästarnas relationer med varandra. Vi håller oss vid sidan om och riskerar inte att bli involverade. Ett bra tips är att sitta utanför hagen en stund och observera/studera hur hästar beter sig i flock – det kan man lära sig väldigt mycket av!
  7. Sköt bara om den häst du själv ska rida. Det är självklart alltid fint att erbjuda sin hjälp, men ha också förståelse för att den person som ska rida hästen oftast själv vill ta in den från hagen och förbereda den för lektionen – det ingår i upplevelsen!
  8. Bind upp häst vid skötsel. För både din och hästens säkerhet! I varje box finns en uppbindning som ska användas. Om hästen verkar orolig är det okej att vända på hästen så att den står med huvudet mot boxdörren istället – då får man hämta ett grimskaft och sätta fast med säkerhetsknut (fråga din ridlärare om du vill veta hur en sådan knyts). Ett par av våra hästar sköts bäst på stallgången, det står i så fall på informationen om hästarna innanför stalldörren. Då får du ställa hästen där när du ska sköta och sadla/tränsa den.
  9. Inga hundar i stallet. Hundar i koppel är välkomna att vara på vår anläggning – men inte inne i stallet. Bajset plockas upp och läggs i vår soptunna. Om hunden skäller mycket eller är väldigt rörlig kan hästarna bli rädda. Då är det bättre att hunden sitter i bilen eller lämnas hemma.
  10. Inte mata hästarna. Det betyder att du inte får mata hästarna när du vill. Hästarna får bara mat på bestämda tider och det sköts av vår personal. Om du befinner dig på ridskolan när det är tid för utfodring får du väldigt gärna anmäla dig som medhjälpare!
  11. Gå ut i nummerordning. På boxarna finns nummer. Hästar som ska gå från stall till ridbana/ridhus går alltid ut hela gruppen samlad och i nummerordning. Hjälp gärna varandra att se till att det blir så. Gå ut fem minuter innan lektionen ska påbörjas och stå på rad och vänta.
  12. Håll en hästlängds avstånd. Håll alltid detta avstånd mellan hästar i grupp. Ibland kan det vara klokt att tänka två hästlängder istället – då har man lite spelrum om någon häst skulle stanna mitt i ledet. Detta är för säkerheten – god struktur känns igen av hästarna och blir en trygghet för dem när de är i arbete.

Har du frågor om våra regler eller om någonting som du upplever i stallet – kontakta gärna oss så ska vi hjälpa till!

Detta har vi skapat i Widgitonline (med licens för ridskolan) till våra elever. Får ej användas till annat än våra elever. Vi tipsar dock om att skapa egen licens i programmet – där finns mycket användbart material!