RIDLÄGER 2024

OM VÅRA RIDLÄGER

Vi bedriver ridläger (heldag och halvdag) för elever i ålder 3-18 år samt kvälls- och helgkurser för ungdomar/vuxna. Här presenteras de olika lägertyperna samt ålder- och nivåindelning. Är du osäker på vilken typ av läger som passar dig – hör gärna av dig till oss!
Vi älskar ridläger och vill ge dig en så härlig sommarupplevelse som möjligt!

Anmälan till ridläger:

Sker endast till vår mail info@bjorkviksponnyridskola.se med information om lägerdeltagare (namn, ålder, ridnivå, längd och vikt) samt önskat ridläger. Vi har inte möjlighet att ta emot ridlägeranmälan muntligen eller via meddelandefunktionen på Facebook/Instagram.

Efter anmälan – Invänta svar/besked om plats finns.

Viktigt att veta inför anmälan:

1.Vi svarar manuellt om plats erhållits eller ej. Detta sker då med viss fördröjning, men alltid i inkommen tidsordning.

2. Om plats finns faktureras inom kort din anmälningsavgift.

3. En ridlägerbekräftelse samt en faktura på slutbeloppet (det som finns kvar av totalbeloppet) sänds ut ungefär en månad innan din ridlägerstart.

5. Till alla ridläger, medtag egen lunch/mellanmål etc. Kyl, frys och micro finns.

Viktigt att veta inför anmälan är också att vår specialitet är små ponnyer och att vår verksamhets filosofi bygger på att vi tycker att små ryttare rider allra bäst på små ponnyer. Elever tilldelas därför ponnyer efter storlek. Är du i storlek för små ponnyer men endast önskar att rida större ponnyer, då är vi tyvärr inte rätt ridläger för dig.

Dagridläger

Måndag – fredag 9.00-17.00

Målgrupp: Barn 6-11 år (fördelat på olika veckor). Passar den som rider obehindrat i skritt, trav och vissa veckor även i galopp. Ridskolenivå Fortsättningsgrupp eller Märke 1, 2, 3 (4) -nivå. Se respektive veckas ålders- och kunskapsindelning.

Aktiviteter: Här får du möjlighet att utvecklas i ridning och hästkunskap på ett pedagogiskt, roligt och säkert sätt. Träning i dressyr och hoppning varvas med lekfulla tävlingar och barbackaridning. Teorimomenten är ofta praktiska och du får prova på både att tömköra och att köra ponny. Vi avslutar veckan med uppvisning för släkt och vänner!

Hästar: Blandad storlek på hästar efter storlek på deltagare. A, B, C och D-ponnyer. En ponny till varje deltagare. Egen ponny kan medtagas!

Dagsschema:

9.00 Samling, hästskötsel

Fm. Ridning i 3 grupper (dressyrinriktat)

Teori

12.00 Matsäck

Em. Ridning i 3 grupper (hoppinriktat)

17.00 Samling och slut för dagen

Ungdomsridläger

Måndag – lördag 9.00-17.00

Målgrupp: Ungdomar i ålder 11-18 år (fördelat på olika veckor). Ridvana motsvarande ridskolenivå Märke 4 och 5 samt Bronsnivå.

Aktiviteter: Liknande upplägg och schema som dagridläger, men något varierat innehåll beroende av den högre kunskapsnivån på dessa läger. Vecka 32 har ett särskilt upplägg; vi kallar det ’ridläger med TWIST’ – se beskrivning vid ridlägertider 2023.

Hästar: Från stora B-ponnyer till små storhästar. Till dessa veckor lånar vi in extrahästar som håller rätt storlek. Egen ponny/häst går mycket bra att ta med!

Halvdagsridläger

Måndag – fredag 9.00-13.00 eller 14.00-18.00.

Målgrupp: Barn 3-10 år (fördelat på olika veckor). Ingen eller liten ridvana. Passar den som aldrig ridit eller som ridit Prova-På, Nybörjargrupp, Hästis, Fortsättning och Märke 1-grupp. Passar också sommarboende barn som inte rider ”till vardags”.

Halvdagsläger finns både som förmiddagsläger där du deltar varje förmiddag under en vecka, och som eftermiddagsläger där du istället deltar varje eftermiddag.

Aktiviteter: Här får du lära dig grunderna i ridning och hästskötsel på ett pedagogiskt, roligt och säkert sätt. Du hinner med att prova på såväl ridning på ridbana, barbacka, uteritt som häst- och vagn och att hoppa små hinder. Vi avslutar veckan med uppvisning för släkt och vänner!

Hästar: I första hand de små ponnyerna (A- och B-ponnyer) Större ponnyer vid behov. Två barn per ponny.

Dagsschema förmiddagsläger:

9.00 Samling

Hästskötsel

Ridning i 2 grupper

11.30 Matsäck, fika

Lekar

13.00 Samling och slut för dagen

Dagsschema eftermiddagsläger:

14.00 Samling

Hästskötsel

Ridning i 2 grupper

16.30 Matsäck, fika

Lekar

18.00 Samling och slut för dagen

Kvällskurs v. 25

Måndag – torsdag 19.00-21.00

Målgrupp: Ungdomar (från 12 år) och vuxna i ponnystorlek (max ca 65 kg) med ridvana ca Märke 3-4-5 (rider i alla gångarter i rätt form och balans, hoppar 50-60 cm).

Aktiviteter: Ridlektioner. Måndag dressyr, tisdag hoppning, onsdag dressyr och torsdag hoppning. Möjlighet att i mån av plats anmäla sig till enstaka kvällar.

Hästar: B, C, D-ponnyer, små storhästar. Egen ponny/häst går mycket bra att ta med.

Schema: Ridlektioner i grupp.

Helgkurs v. 25 (midsommarhelgen)

Lördag – söndag 9.00-16.00

Målgrupp: Vuxna i ponnystorlek (max ca 65 kg) med ridvana från Märke 3.

Aktiviteter: Ridlektioner, teorilektioner, stalltjänst och gemenskap.

Hästar: C, D-ponnyer, små storhästar. Egen ponny/häst går mycket bra att ta med.

Schema: Ridlektioner i grupp.