TERMINSPLAN VT – 21

Här kan du ta del av ridskolans terminsplanering för de ordinarie ridlektionerna. Vår ambition är att erbjuda en så allsidig ridutbildning som möjligt – för alla! 

Nytt för denna termin är att terminens planering ser lite olika ut för olika grupper. Detta beror på det ökade elevantalet och också den ökade kunskapsnivån på ridskolans grupper. Vi har helt enkelt många fler grupper på högre nivåer än vad vi någonsin haft, och på grund av detta behöver hästarnas arbete fördelas lite jämnare över tid. Titta i ’din’ kolumn så ser du vad som står på ditt schema varje vecka.

Som ett sätt att ytterligare öka tillgängligheten för alla, har vi skapat en sida bakom kulisserna där våra ridövningar/vår ridlektionsplanering finns presenterade mer detaljerat. Våra befintliga elever kommer att få ett lösenord för att – om man vill – kunna logga in och i förväg se och förbereda sig inför sin ridlektion. Dessa skisser och häften kommer också att sitta uppe på anslagstavlan i entrérummet precis som tidigare – men ibland vill man helt enkelt vara lite extra förberedd, och det tänker vi att man kan bli genom detta nya upplägg.


I tabellen nedan kommer du att kunna klicka på länk från ’din’ kolumn och på så vis komma till den planering vi förberett för just detta ridpass. Denna ridövningsbank är just nu under uppbyggnad och planeringar kommer att fyllas på.

1HÄ,NY,FO,M1,M2,M3M4,VU,EXTRAM5,BR
Lör v.3 – fre v.4Dressyr – ridlära, uppstartDressyr – ridlära, uppstartDressyr – ridlära, uppstart
Lör v.4 – fre v.5Dressyr – sits, inverkanDressyr – sits, inverkanDressyr – sits, inverkan
Lör v.5 – fre v.6Dressyr- tempo, balansDressyr- tempo, balansDressyr – tempo, balans
Lör v.6 – fre v.7Markarbete – raka spårMarkarbete – raka spårMarkarbete – raka spår
Lör v.7 – fre v.8Markarbete – böjda spårMarkarbete – böjda spårMarkarbete – böjda spår
Lör v.8 – fre v.9Hoppning – serierHoppning – serierMarkarbete – bombana
Lör v.9 – fre v.10Dressyr – sittbenenDressyr – sittbenenDressyr – lösgörande arb.
Lör v.10 – fre v.11Dressyr – tygeltagDressyr – tygeltagDressyr – balans/form
Lör v.11 – fre v.12Markarbete – bombanaMarkarbete – bombanaHoppning – rytm
Lör v.12 – fre v.13Hoppning – caprilliHoppning – caprilliHoppning – anridning
2HÄ,NY,FO,M1,M2,M3M4,VU,EXTRAM5,BR
Lör v.13 – fre v.14Dressyr – galoppfattningDressyr – galoppfattningDressyr – intro till enkla byten
Lör v.14 – fre v.15Dressyr – sidförande skänkelDressyr – sidförande skänkelDressyr – framdelsvändning
Lör v.15 – fre v.16Markarbete – klurig bombanaMarkarbete – klurig bombanaHoppning – caprilli
Lör v.16 – fre v.17Hoppning – rytm, anridningHoppning – rytm, anridningDressyr – skänkelvikning
Lör v.17 – fre v.18Dressyr – kadriljDressyr – kadriljDressyr – öppna
Lör v.18 – fre v.19Uteridning – äventyrsbanaUteridning – intervallträningHoppning – banhoppning
Lör v.19 – fre v.20Uteridning – terränghoppUteridning – terränghoppDressyr – programträning
Lör v.20 – fre v.21Hoppning – banhoppningHoppning – banhoppningUteridning – temporidning
Lör v.21 – fre v.22Dressyr – inför märkenDressyr – programträningUteridning – terränghopp
Lör v.22 – fre v.23Dressyr – barbackaDressyr – barbackaDressyr – kadrilj
Lärande i ridskolan ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv kan se ut så här.